zupelnieodzera

Najczęstsze błędy na maturze z biologii

35 posts in this topic

Za szybkie przeczytanie polecenia i pisanie odpowiedzi bez zastanowienia się nad nią :D

0

Share this post


Link to post

odporność na antybiotyki zamiast oporność na antybiotyki przy bakteriach i plazmidach 

0

Share this post


Link to post

porównywanie w tabelce, np wielkości: nie pisać duże/małe, tylko jak coś to większe/mniejsze

1

Share this post


Link to post

utlenienie zamiast utlenowanie/natlenienie !!

To kiedy pisać to, a kiedy to? Utlenienie kojarzy mi się chemicznie - z zabraniem atomowi albo cząsteczce elektronów, a utlenowanie z krwią. Coś jeszcze?

0

Share this post


Link to post

utlenienie nastepuje przy reakcjach redoks, zachodzi przy procesie oddychania tlenowego,glukoza zostaje utleniona a tlen ulega redukcji(mozna to sobie skojarzyc ze utlenienie musi wiazac sie z redukcja) a utlenowanie

jest to np. przylaczanie czasteczek tlenu do hemu f2+ :) jest to proces odwracalny, to tez nalezy pamietac, w momencie gdy zapytaja cie czemu czad jest grozny dla zdrowia - bo w przeciwienstwie do tlenu laczy sie z z hemem nieodwracalnie, co blokuje dostawe tlenu do pluc.

wybieglam poza temat ale jak juz mi sie cos skojarzy to mam milion do napisania

0

Share this post


Link to post

Nauczycielka z biologii w liceum zwracała ostro uwagę, gdy ktoś pisał, że błona komórkowa nadaje kształt komórce. Zawsze nam mówiła, że jak są funkcje błony na maturze to tak średnio 60% to wpisuje, a to jest błąd.

0

Share this post


Link to post

Tak masz racje zupelnieodzera: )dlAtego jest to takie klopotliwe bo utlenienie a utlenowanie brzmi podobnie,zagapilam się i dwa razy napisAłam to samo, ale ważne jest żeby wiedzieć co i kiedy do czego i nie walnac takiej gapy na maturze: D

Na szczęście matura za rok,wytrenuje sie, boję się strasznie biologii.bardziej od chemii

0

Share this post


Link to post

rammar, ksztalt komorce nadaje cytoszkielet? Popraw Mnie jeśli się mylę, tam też byl specjalny rodzaj białek których nazwy nie pamiętam

0

Share this post


Link to post

@NataliaAnna w komórkach roślinnych, grzybów i bakterii kształt nadaje ściana komórkowa, a u zwierząt białka aktynowe.czyli mikrofilamenty, błona oddziela komórkę od środowiska zewnętrznego i zapewnia selektywny transport, ale w sumie błona komórkowa też pośrednio może wpływać na kształt komórki.

1

Share this post


Link to post

@@NataliaAnna, @@Marcella Ja tylko cytowałem co mówiła moja nauczycielka. Wyraźnie podkreślała, że na maturze błona komórkowa nie ma takiej funkcji :(

0

Share this post


Link to post

Błona komórkowa daje kształt cytoplazmie, natomiast komórce kształt nadają właśnie m.in. cytoszkielet, ściana komórkowa, jak i również nierzadko środowisko (m.in. lub nawet głównie poprzez ciśnienie osmotyczne).

0

Share this post


Link to post

jesli szczepie rosline ktora jest roslina obojetna na dzien dlugi lub dzien krotki z roslina dnia dlugiego,dlaczego ta pierwsza urosnie wraz z ta druga?czy to chodzi o to ze hormony roslinne odpowiadajace za wzrost beda "przeplywac" do tej drugiej?mam takie zadanie ale nie ma klucza odp. 

0

Share this post


Link to post

Robiłam dziś to zadanie w jakimś zbiorze zadań i miałam klucz i teraz nie mogę znaleźć tego zadania :/. Ale ogólnie chodziło tam właśnie o to o czym piszesz :).

 

Co do tematu u nas pani z kolei zawsze zwracała uwagę, na to, żeby zamknąć tabelkę :D

0

Share this post


Link to post

jesli szczepie rosline ktora jest roslina obojetna na dzien dlugi lub dzien krotki z roslina dnia dlugiego,dlaczego ta pierwsza urosnie wraz z ta druga?czy to chodzi o to ze hormony roslinne odpowiadajace za wzrost beda "przeplywac" do tej drugiej?mam takie zadanie ale nie ma klucza odp. 

Reakcje fotoperiodyczne mają wpływ na kwitnienie a nie na wzrost rośliny.

Przepisz to zadanie w takiej formie jak jest, bo mało zrozumiałam :P

0

Share this post


Link to post

Wniosek :

 

Substancja obecna w roślinie dnia długiego,powoduje kwitnięcie rośliny obojętnej fotoperiodycznie.

 

Przyczyna wyniku doświadczenia.

 

Po połączeniu ze sobą roślin, substancja odpowiadająca za kwitnienie obecna w roślinie dnia długiego została przetransportowana do rośliny obojętnej fotoperiodycznie, substancja ta poddana warunkom długiego okresu naświetlenia, spowodowała kwitnięcie obu roślin.

 

W sumie to zadanie jakoś mi nie leży, nie rozumiem sensu dawania w próbie kontrolnej rośliny dnia krótkiego.

0

Share this post


Link to post

Różnica między hamowaniem i zwalnianiem też jest istotna (przy reakcjach enzymatycznych przykładowo).

 

Hamowanie - reakcja biegła, biegła coraz wolniej, zatrzymała się.

Zwalnianie - reakcja biegła i nadal biegnie, ale wolniej.

Jeśli wam dają jakiś tekst, na podstawie którego trzeba coś wywnioskować, to wpisujcie tylko wnioski, które można na podstawie tego tekstu wyciągnąć - nawet jeśli wiecie coś więcej w temacie.

 

Poćwiczcie sobie dobieranie skali na wykresie i robienie tabelek :P

0

Share this post


Link to post

Hamowanie i zwalnianie to synonimy.

 

Natomiast zahamowanie i zatrzymanie to efekty hamowania/zwalniania.

1

Share this post


Link to post

Widzę, że jednak moja drobiazgowość przy dobieraniu określeń jednak może się przydać ;)

 

Należy zwrócić uwagę na wymagany od nas typ wykresu: ja na poprzedniej maturce pięknie (pięknie!) zrobiłem wykres słupkowy, podczas gdy w poleceniu wyraźnie poproszono o liniowy.

0

Share this post


Link to post

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz