• 0
szczurek303

Pyłek kwiatowy, pszczeli Olimpiada Biologiczna

Question

Witam,
W tym roku piszę pracę badawczą moim tematem jest analiza i porównianie obnóży pyłkowych 2 rodzin pszczelich. Zbierając pyłek od pszczoły "próbuję zgadnąć" z jakiego to kwiatu jest ten pyłek. Zbieram pyłki kwiatowe i porównuję je z obnóżami pyłkowymi pszczół. Czy ktoś robił coś podobnego, jakieś wskazówki, zastrzeżenia, ktoś się podzieli pomysłami na przedstawienie wyników bo nie mam pojęcia jakie tabelki czy wykresy wykonać. Każda rada i pomysł jak i zastrzeżenia mile widziane icon_smile.gif. Pozdrawiam.

0

Share this post


Link to post

12 answers to this question

  • 0

a jaka jest hipoteza badawcza tej pracy? chodzi tylko o samo porównanie czy masz już jakąś hipotezę badawczą, którą chcesz potwierdzić względnie obalić? co do prezentacji wyników najlepiej zdecydować po zgromadzeniu wszystkich danych. wtedy najłatwiej stwierdzić jaka forma prezentacji danych będzie najwłaściwsza. jeśli masz dostęp do mikroskopu/lupy z aparatem dobrze jest robić zdjęcia zarówno pyłków jak i samych odnóży pszczelich. chyba tyle tak na szybko.

0

Share this post


Link to post
  • 0

Dziekuję za odpowiedź, podkreślam to nie jest doświadczenie, że robi się próbę badawczą i kontrolną, hipoteze itp. Badania już prowadzę 2 rok i mam zdjęcia pyłow wszytsko co potrzebne, teraz muszę napisać plakat :)

0

Share this post


Link to post
  • 0

Bo ja już sam nie wiem jak to nazwać moim zdaniem to nie doświadczenie :( Łapie pszczoły - analizuje pyłek pod mikroskopem jaki ki kolor,  - dopasowuje do kwiatu - porównuje wyniki do innej rodziny pszczelej. Czy to jest obserwacja? jak to mogę nazwać? icon_idea.gif

0

Share this post


Link to post
  • 0

to co robisz z pewnością posiada elementy doświadczenia biologicznego. w pierwszym poście napisałeś, że porównujesz odnóża pyłkowe dwóch rodzin pszczelich czyli zakładasz, że 1) istnieje jakaś różnica między nimi lub 2) nie istnieje między nimi żadna różnica. i to jest Twoja hipoteza badawcza.

co do prezentacji samych wyników po pierwsze zamieściłbym opis (ewentualnie fotografie) odnóży oraz opisał różnice występujące między nimi (jeśli takowe istnieją). następnie zebrał jakie pyłki zbierają pszczoły pochodzące z danej rodziny i zanalizował czy istnieje jakaś różnica w zbieranym pyłku.

1

Share this post


Link to post
  • 0

W jaki sposób mogę zaprezentować wyniki, jakiś ciekawy bo jedna tabelka porównawcza (ewidentnie takie same pyłki) nie wystarczy a temat jest bardzo interesujący tylko potrzebuję wskazówki np kolor pyłków w jaki sposób mogę zaprezentować?

0

Share this post


Link to post
  • 0

No jeśli to jest parametrem porównawczym to jasne, tylko powinno być takie zestawienie w tabeli to raz, a dwa powinieneś porównywać wg jakiejś skali  kolorów wczęśniej przygotowanej. Ja osobiście polecam wzorownik NCS (Natural Color System). Do kiedy musisz to oddać?

0

Share this post


Link to post
  • 0

to na prawdę ciężko jest Ci polecić w jaki sposób najlepiej przedstawić wyniki nie wiedząc dokładnie jakimi danymi, poza kolorem wyizolowanych pyłków, dysponujesz. Co do prezentacji ilości i koloru pyłków możesz np. zrobić wykres kołowy gdzie wielkość wycinka koła będzie odpowiadać procentowi pyłków w danym kolorze a kolor tego wycinka będzie kolorem pyłku. ewentualnie możesz posłużyć się wykresem bąbelkowym. Pomysł DMchemika z porównaniem pyłków do wzorców kolorystycznych też jest bardzo dobry.

0

Share this post


Link to post
  • 0

Prace ta prowadze juz dwa lata a ten wykres bombelkowy jak wyglada, kazdy pylek sie rozni ma inny kształt kolor itp

0

Share this post


Link to post
  • 0

dlatego najlepiej byłoby na podstawie kształtu i koloru pyłku zidentyfikować rośliny, z których pochodzą i w wynikach przedstawiać już gatunki roślin a nie kształt i kolor pyłku.

0

Share this post


Link to post
  • 0

Ale chyba podstawowym elementem analizy pyłku jest identyfikacja rośliny, z której pochodzi. Co jeszcze poza kolorem i kształtem jesteś w stanie powiedzieć o ziarnach pyłku?

0

Share this post


Link to post

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz



  • Podobna zawartość

    • Przez Alra
      Nie jestem co prawda takim autorytetem w sprawie OB, jak niegdyś Kaamil na biologu, ale pomyślałam, że fajnie byłoby podzielić się z młodszymi uczestnikami doświadczeniem zarówno własnym, jak i moich znajomych olimpijczyków - laureatów i finalistów. Porady uczestników sprzed paru lat niestety troszeczkę się zdezaktualizowały, bo jest teraz (od zeszłej edycji) nowy test, nowe polecane książki i ogólnie nowy regulamin. 
       
      Ludzie uczą się z naprawdę różnych książek. Nie ma złotego podręcznika, który zapewnia awans do etapu centralnego, więc mogę jedynie zasugerować pewne pozycje, z których korzystałam ja i/lub inni olimpijczycy, z którymi miałam kontakt.
       
      1. Podręczniki licealne - zakres rozszerzony. Jakiekolwiek, mogą być do starej podstawy, kupione za grosze w necie, jak Wam jakiś obowiązujący w szkole nie podpasował. W przypadku OB to zupełnie nie przeszkadza. WSiP, Operon, PWN czy to, co tam teraz macie. Trzeba porządnie przerobić materiał licealny, żeby mieć na czym bazować.
      2. Campbell - stosunkowo nowa książka, lubiana przez komisję, więc warto się zaopatrzyć. Ewentualnie można postawić też na Biologię Villego - zawiera materiał licealny fajnie opracowany oraz trochę zagadnień ponadprogramowych, przez wiele lat była sztandarową pozycją na półce większości olimpijczyków.
      3. Książki pomocnicze: 
      - seria Bukały - nie korzystałam, ale niektórzy ubóstwiają, więc możecie przetestować
      - seria książek W. Lewińskiego - genetyka nawet fajna, jak ktoś podręcznika Operonu nie posiada
      - Hoser "Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka"
      - repetytorium Danowskiego - osobiście nie korzystałam, ale również niektórzy bardzo sobie chwalą
      4. Książki uzupełniające - dla żądnych jeszcze większej wiedzy, na centralny zwłaszcza; korzystać z umiarem, nie uczyć się jakichś enzymów cyklu Krebsa czy coś
      - seria Krótkie Wykłady: Biochemia, Genetyka, Mikrobiologia, Immunologia, Fizjologia człowieka - z dwóch pierwszych warto ogarnąć różne techniki laboratoryjne, bo o tym raczej mało mówi się w szkole
      - Szweykowscy - Botanika
      - Bezkręgowce Jury - dwa lata temu na centralnym było dużo obrazków zaczerpniętych z tej książki, poza tym można douczyć się systematyki, np. owadów, o którą często pytają. Wada - przez wypożyczeniem czy zakupem lepiej sprawdźcie, ile to ma stron, żeby się nie przerazić
      - Biochemia Bańkowskiego - może to trochę nie na miejscu, że polecam książkę ze swojego uniwerku, ale wg mnie doczytanie z niej o peptydach, białkach czy kwasach nukleinowych jest nawet lepszym pomysłem niż ogarnianie tego z analogicznej części serii Krótkie Wykłady. Po prostu jest to lepiej wytłumaczone - tak, żeby średnioogarnięty człowiek zrozumiał. Można stąd zaczerpnąć odpowiedzi na niektóre, bardziej szczegółowe pytania z testu. 
      - atlasy z roślinkami i zwierzaczkami - w zeszłym roku na centralnym były dwa zadania na rozpoznawanie gatunków na podstawie zdjęć; wiele punktów się na tym nie traciło. Nie były to trudne gatunki, więc jeśli komuś zostanie trochę czasu albo po prostu lubi takie rzeczy, to można się douczyć
       
      Podaję jeszcze kilka przydatnych stron internetowych:
       
      - http://www.olimpbiol.uw.edu.pl/ - niby każdy zna, ale nie korzysta. To kopalnia informacji, jak ogarnąć pracę badawczą, no i warto dobrze zapoznać się z regulaminem.
      - http://biologhelp.com/ - także tutaj możecie znaleźć porady uczestnika odnośnie przygotowań do testu oraz pracy badawczej, jak również autorskie testy i przykładowe prace badawcze
      - http://olbiol.ug.edu.pl/index.php?id=laureaci - strona komitetu okręgowego w Gdańsku, na której można przejrzeć wyróżnione prace na etapie okręgowym, tak dla zorientowania się, jak takowa powinna wyglądać; przestrzegam przed kopiowaniem czy zbytnim inspirowaniem się - komisja wbrew pozorom czuwa ;p. 
       
      Oczywiście zachęcam innych do dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz pomysłami.
    • Przez szczurek303
      Witam
       
      Prowadzę pracę badawczą do OB na temat pyłku pszczelego i potrzebuję rad i wskazówek co do zaprezentowania wyników.
      Szczegóły: http://forum.biomist.pl/py%C5%82ek-kwiatowy-pszczeli-olimpiada-biologiczna-t1128.html/